Wednesday, February 14, 2018

kiseli kupus na koložvarski način - Kolozsvári rakott káposzta



Već se dugo spremam da ovo spremim... jer postoji legenda o ovom jelu koja se prepričava, a koja kaže da smo ga često jeli dok ga je moja baka kuvala. Ne sećam ga se, iskreno, skoro sam sasvim ubeđena bila da ni ne postoji, kad ono - internet tvrdi da itekako postoji. A danas je postojao zaistinski i u mojoj kuhinji.

Kolozsvár je mađarski naziv za rumunski grad koji se danas zove Kluž, tj. Cluj-Napoca i koji se nalazi u Erdelju ili Transilvaniji - središnjem delu Rumunije. Drugi je po veličini grad u Rumuniji. Otprilike je velik kao Novi Sad i kulturni je centar Mađara u Rumuniji. Ovo jelo je nazvano po tom gradu iz razloga koji mi nisu poznati, a nije da ne bih volela da saznam. Neko ga zove i Erdelyi rakott káposzta.


Ovako pripremljen kiseli kupus kod nas bi možda zvali musakom od kiselog kupusa, zato što se ređa u slojevima. Kuma mi kaže da je njena mama slično jelo zvala grčkim kiselim kupusom.

Kako je po sastojcima slično našoj sarmi i ukus je sličan. Samo je prezentacija malo drugačija. Zapravo je ukus divan - raskuvani pirinač tako lepo povezuje kiseli kupus sa mesom i kobasicom, a pavlaka, nasuprot mojim sumnjama baš paše uz sve.






Potrebni sastojci:
  • 1 kg kiselog kupusa
  • 1/2 kg mlevenog mesa
  • 1 šolja pirinča
  • 1 kocka za supu sa ukusom dimljenog mesa
  • 2 velika crna luka
  • 150 g roštilj kobasice
  • 150 g dimljene slanine
  • 1 kašika aleve paprike
  • 1 kašikica mlevenog bibera
  • 1 kašikica mlevenog kima
  • 6 dl milerama
  • 2 dl temeljca
  • 3 kašike ulja ili masti
  • 1 kašika putera, za podmazivanje pleha




Luk iseći na režnjeve, pa ga propržiti. Kiseli kupus proprati, pa ga izdinstati sa prženim lukom.

Rižu prepržimo na malo ulja, dodamo dve šolje vruće vode i kocku za supu, pa je skuvamo da bude meka.

Mleveno meso izdinstati sa drugim prethodno preprženim lukom. Začiniti meso solju, biberom, alevom paprikom i dodati malo belog luka.






Ređati u tepsiju: 
  • trećinu dinstanog kiselog kupusa
  • polovinu dinstanog mesa
  • kolutiće kobasice
  • kuvanu rižu
  • drugu trećinu kupusa pomešanu sa kiselom pavlakom
  • drugu polovinu mesa
  • kolutiće kobasice
  • ostatak kupusa
  • komadiće slaninice pomešane sa kiselom pavlakom
Zaliti sve supom i staviti u rernu, prvih pola sata pokriveno, a posle otkriti da se dobro zapeče.













2 comments:

  1. Ovaj recept ja imam pod imenom transilvanijska sarma, nisam imala pojma odakle mu ime-eto sad znam. Ja ne stavljam slaninicu a po pavlaci odozgo pospem crvenom paprikom , i svi ga obozavamo :)

    ReplyDelete